دریغ نکنین ...

                          

در مورد این تصویر هر چی به ذهنتون می رسه ... این تصویر چند سال پیش نگاه منو نسبت به معماری و زیباییهاش عوض کرد ...... خیلی دوست دارم نظر شما رو هم بدونم ...

دریغ نکنین ...

بهينه‌سازي مصرف انرژي در ساختمان

                           

بهينه‌سازي مصرف انرژي در ساختمان را مي‌توان در پنج گروه تعريف كرد:

1-     شهرسازي و طراحي شهري

2-     معماري

3-     عناصر و اجزاي ساختماني

4-     سيستم‌هاي تاسيساتي (مكانيكال و الكتريكال)

5-     اجرا

1-     شهرسازي و طراحي شهري:

با طراحي مناسب بافت شهري تعيين نحوه استقرار مناسب ابنيه در زمين و نيز تهيه ضوابط ارتفاعي و حجمي مناسب، انطباق حجمي بناها را با شرايط اقليمي تامين نمود.

2-     طراحي معماري:

طراحي معماري با لحاظ نورگيري ـ ابعاد بازشوها ـ جهت ساختمان ـ استقرار فضاها با توجه به جهت تابش خورشيد و ساير شرايط اقليمي بخشي از اهداف بهينه‌سازي مصرف انرژي در ساختمان را تامين مي‌كند. اين طراحي مي‌تواند در ساخت و ساز سنتي يا صنعتي يكسان انجام گيرد.

3-     عناصر و اجزاي ساختمان

از آنجائيكه كنترل تاثير شرايط محيطي بر فضاهاي داخلي از طريق عناصر جداكننده اين دو، صورت مي‌گيرد، لذا نقش عناصر و اجزاي ساختماني جدا كننده شامل ديوارها ـ پنجره‌ ـ در ـ سقف ـ كف و نحوه تركيب و تلفيق آنها با يكديگر تعيين كننده ميزان مطلوب عبور حرارت و صدا مي‌باشد. عناصر و اجزاي ساختماني مزبور مي‌بايد داراي مشخصات فني استاندارد بوده و اجرا و نصب آنها نيز تابع ضوابط اعلام شده از سوي توليدكنندگان باشد.

شايد نقش صنعتي‌سازي توليد ساختمان در اين بخش بيشتر از ساير بخش‌ها ديده شود. زيرا با قانونمند كردن رعايت ضوابط و استانداردهاي معمول در توليد و اجراي عناصر مزبور و ملزم نمودن طراحان و سازندگان در استفاده از مصالح داراي تاييديه‌هاي لازم از مراجع ذيربط مي‌توان به بخشي از اهداف صنعتي‌سازي ساختمان مبني‌بر ارتقاء كيفيت ساخت و بهينه‌سازي مصرف انرژي دست يافت. بديهي است در صورت رعايت مدولاسيون در توليد اين محصولات، امكان استفاده از آنها در روش‌هاي طراحي و توليد صنعتي ساختمان افزايش مي‌يابد.

4-     سيستم‌هاي تاسيساتي ـ مكانيكال ـ الكتريكال:

امروزه با پيشرفت فناوري در همه عرصه‌ها، طراحي و ساخت سيستم‌هاي تاسيساتي، مكانيكي و الكتريكي مورد استفاده در ساختمان‌سازي نيز با پيشرفت‌هاي قابل توجهي همراه بوده است. افزايش راندمان ماشين‌ها و سيستم‌هاي تاسيساتي، كاهش مصرف انرژي‌زا در مقايسه با سيستم‌هاي قديمي‌تر به همراه داشته است. كاهش ابعاد، سهولت تعمير و نگهداري از ديگر مشخصات استفاده از سيستم‌هاي پيشرفته امروزي است.

با هوشمندسازي ساختمان‌ها، امكان كنترل بر مجموعه سيستم‌هاي تاسيساتي و بهره‌برداري تهيه از آنها با توجه به تغيير شرايط جوي در طي روز و سال، امكان‌پذير گشته است. از كليه امكانات مزبور در حال حاضر در ساختمان‌هاي با اجراي سنتي و صنعتي مي‌توان استفاده كرد. بديهي است در يك سيستم ساخت صنعتي، توقع و انتظار اين است كه از سيستم‌هاي پيشرفته و نوين تاسيساتي نيز استفاده گردد در حاليكه هزينه سرمايه‌گذاري اوليه زياد اين سيستم‌ها مي‌تواند منجر به افزايش قيمت تمام شده ساختمان‌ها شود.

5-     اجرا:

بديهي است انجام نظارت و كنترل بر نحوه اجراي ساختمان، ضامن تامين اهداف كمي و كيفي طراحان مي‌باشد. در سيستم‌ اجرايي صنعتي ساختمان، كنترل اجراي ساختمان به نحو بسيار مطلوب‌تري انجام مي‌گيرد و از اين رو در صورت رعايت 4 بند اوليه ذكر شده، در سيستم صنعتي‌سازي ساختمان، مي‌توان تحقق اجراي مناسب را نيز انتظار داشت.

ضوابط و مقررات ساختمان سازی

                      

در سطح کشور مهندسانی به عنوان مهندسین ناظر شهرداری بر روند ساخت و ساز در سطح کشور مشغول به کار هستند . متاسفانه اغلب مالکین و مهندسین به انچه که وظیفه مهندسین ناظر و تعهد اوست مطلع نبوده و این موجب مشکلاتی می گردد . در این زمینه دستورالعمل کاملی را از شهر داری منطقه دوازده تهران برای استفاده مالکان و مجریان ساختمانی انتخاب نموده ام که شاید در رفع این گونه مشکلات موثر باشد.                                 

                                                                                 ... ادامه مطلب ...



 

ادامه نوشته

ضوابط مهد کودک سازی

ضوابط مهد کودک سازی:شورای عالی معماری و شهرسازی سال قبل ضوابطی را برای طراحی مهد کودک به تصویب رساند.
شاید این تنها ضابطه موجود از سوی متولیان امر ساختمان برای ساخت مهد کودک به عنوان فضای مختص کودکان باشد. گو این که بر این ضابطه نیز نقدهای فراوانی وارد است، با این حال همین ضوابط ناقص نیز اغلب نادیده گرفته می شود. چه بیشتر مهدکودک ها، خانه های قدیمی هستند که تنها با رنگ کردن و چسباندن چند نقاشی به در و دیوار تغییر کابری داده اند.
در این ضابطه که با نام ضوابط طراحی معماری مهد کودک نامیده می شود، آمده است،« اجرای مصوبه حاضر و پیوست آن در تمام طرح های آتی و در دست تهیه انواع مهد کودک اعم از دولتی ، خصوصی و خود کفا از این تاریخ ( 14/2/1383) در سرار کشور الزامی بوده و تمام مراجع مسوول تهیه، بررسی و تصویب و اجرای طرح های مهد کودک موظفند در مراحل مختلف تصویب ، صدور پروانه ونظارت بر اجرا ضوابط مذکور را رعایت کنند.»
با این همه از تصویب ضوابط طراحی مهد کودک تاکنون اتفاق خاصی در زمینه ساخت مهد کودک نیافتاده است.
هر چند بندها ی این مصوبه چندان با شرایط کودکان انطباق ندارد.
علاوه بر ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری سازمان بهزیستی نیز ضوابطی را برای ساختمان مهد کودک لحاظ کرده که در اغلب بند های‌ آن با عنوان کلمه ” حتی المقدور ” بیشتر جنبه توصیه ای پیدا کرده تا مصوبه ای.
برای مثال در این ضوابط آمده است : ساختمان مهد کودک حتی المقدور یک طبقه باشد. در غیر این صورت طبقه دوم به نگهداری شیرخواران و اطفال نوپا اختصاص یابد.





 
استاندارد دور از دسترس

« هر ساختمان باید سرپناه محکمی، کارآمد و زیبا باشد.» این یک تعریف ساده است که محمود نجاری سی سی ، کارشناس ارشد معماری و مدرس معماری دانشگاه هنر از ساختمان ارایه می دهد.
وی می گوید: « در طراحی ساختمان مهد کودک، کودک محوری اولویت دارد. به این معنی که ساختمان باید برای نگهداری موقت کودکان طراحی شود. بنابراین ایمنی کودکان در مدت زمان حضورشان در مهدکودک اصلی ترین نکته و دستورالعمل در ضوابط طرح و اجرای ساختمان است.»
گو اینکه به زعم سی سی ، منظور از ایمنی تنها استحکام ساختمان نیست ، بلکه رفتار شناسی کودک و توجه ظریف به روحیات و اخلاق کودکانه و تامین امنیت و بهداشت او باید مورد توجه قرار گیرد.
« در کشورهای توسعه یافته و قانونمند مانند آلمان مسوولیت سنگین پذیرش کودک سبب شده تمام نکات و ضوابط ساختمانی، بهداشتی ، آموزشی و مراقبتی مورد مطالعه قرار گرفته و در طراحی ساختمان مهدکودک لحاظ شده است.»
مهندس سی سی درباره ضوابط ساخت مهد کودک در کشورهای توسعه یافته می گوید:« ساختمان های مهدکودک در مناطق شهری باید در نقاطی اجرا شوند که سرعت خودروها در آن نقاط حداکثر 30 کیلومتر باشد. ساختمان از شریان های اصلی تاسیسات شهری ، برق فشار قوی ، ترن و مترو و مراکز آلوده کننده دور باشد. در مسیرهای اطراف ساختمان مهد کودک تفکیک مسیر پیاده رو از سواره رو انجام شده باشد. ورودی مهد کودک نباید مجاور خیابان باشد. همچنین محدوده امنیتی برای کنترل عبور و مرور کودکان وجود داشته باشد.»
گذشته از نکات قابل ملاحظه در مکانیابی ساختمان مهدکودک ، ضوابط دیگری نیز باید در خود ساختمان رعایت شود.
برای مثال مسیر حرکت کودک از خارج ساختمان تا داخل و داخل ساختمان نباید اختلاف سطح داشته باشد.استفاده از اشیا تیز و برنده در محوطه سازی و فضاسازی مهدکودک مجاز نیست.سطل های جمع آوری و تفکیک زباله باید به لحاظ ترشح و نفوذ زباله کنترل شده و از دسترس کودکان دور باشد.طراحی فضای باز باید به شکلی باشد که در والدین احساس نگرانی ایجاد نکند. عناصر محیط باید به شکلی طراحی شود که احتمال بالا رفتن کودک از او سلب شود. طراحی ***** ورودی برای کنترل دمای داخل و خارج و تمیز کردن کفش ها ضروری است. دستگیره در ورودی که در حالت معمول در ارتفاع یک متر طراحی می شود. در مهدکودک از سمت داخل باید ارتفاع بیش از یک متر و 50 سانتیمتر داشته باشد. تا کودک نتواند آن را باز کند.




 
نمونه وطنی:
نجاری سی سی به همراه دانشجویان معماری خود تحقیقی را در ارتباط با طراحی مهدکودک در ایران به انجام رسانده است. این تحقیق نشان می دهد در بیشتر مهد کودک های وطنی ضوابط استاندارد رعایت نمی شود. برای مثال در یکی از مهدکودک های زنجان، حیاط مهدکودک با ساختمان آن به اندازه ای اختلاف سطح دارد که ناچار چندین پله این دو فضارا به هم مرتبط می کند. آن هم پله هایی با بدنه فلزی و پوشش سنگی. فضاهای ناامن داخل ساختمان ، ساختمان های دو طبقه و پله های متعدد، روشویی ها و دستشویی های نامتناسب با قد کودکان و موارد متعدد این چنینی از دیگر مشکلات طراحی ساختمان مهد کودک در ایران است.

آن سویی رویا:
محمود سی سی می گوید:« در طراحی ساختمان مهدکودک باید سه بخش مورد توجه قرار گیرد. 1_ قسمت کودک 2_ قسمت کارکنان 3_ قسمت والدین. در طراحی مهد کودک ، توجه به فضای کارکنان و مدیریت مهدکودک و تفکیک فضاهای استراحت ، کاری ، بهداشتی و کارکنان و جلوگیری از تداخل این فضاها با فضای کودکان حایز اهمیت است. فضاها باید با توجه به وسعت برنامه ها و تعداد کارکنان طراحی شود. فضای انتظار نیز باید در طراحی مهدکودک لحاظ شود.( فضایی که در آن والدین به انتظار کودکان می نشینند.) این فضا باید در مجاورت ***** ورودی و بخش مدیریت ساختمان قرار گیرد. در این فضا باید وسایل اندکی برای سرگرمی کودکان تعبیه شود. »
به گفته سی سی در طراحی ساختمان مهد کودک نکات دیگری از جمله کوتاه بودن ارتفاع تابلوهای مخصوص کودکان و مرتفع بودن تابلوهای مخصوص بزرگسالان در نظرگرفته می شود.
« در این محیط باید از رنگ های ملایم در کف ودیوار و رنگ های اصلی زرد ، آبی و قرمز در وسایل دیگر استفاده کرد. درها باید امکان خروج سریع را برای کودکان فراهم کند. سرویس های بهداشتی کودکان باید به تناسب قد آنها طراحی شود.این نکات راباید در طراحی محل آویزان کردن وسایل شخصی کودکان نصب لگوهای هر کودک ( در مهد کودک های کشور های پیشرفته هر کودک لگویی را برای خود انتخاب می کند که معرف وسایل شخصی اوست. برای مثال یک شخصیت کارتونی .) در این فضا در محل قرار گیری کلید پریزها باید دقت کرد تا از دسترس کودکان دور باشد.»


به اعتقاد سی سی پارکت به دلیل حفظ دمای محیط و تمیزی برای پوشش مهد کودک مناسبتر است.
وی ادامه می دهد:« ساخت این اتاق ها برای یک مهد کودک الزامی است. 1_ ***** ورودی 2_ هال مرکزی 3_ اتاق مدیریت همراه با محلی برای گفت و گو با والدین 4_ فضای انتظار والدین 5_ فضای سرگرم شدن موقت کودکان 6_ رخت کن کارمندان 7_ سرویس کارمندان 8_ آشپزخانه و انبار 9_ سالن ورزش و بازی دسته جمعی 10_ انبار وسایل بازی 11_ کارگاه نقاشی و کار با رنگ و کاردستی 12_ فضای مربوط به نظافتچی و انبار مربوط به آن 13_ کلاس های گروهی 15 تا 20 نفره کودکان ( فضاهای گروهی باید برای اوقات قصه گویی ، نقاشی و بقیه فعالیت های مرتبط عملکردی باشد.) 14_ فضای سرویس هر گروه 15_ فضای استراحت کودک ( در مهد کودک های استاندارد فقط یک مکان برای استراحت کودک آن هم برای کودکی که نیاز به استراحت دارد تعبیه می شود. چه خواب دست جمعی کودکان معمول نیست. کودک به ذات اهل تحرک است نه خواب!) محوطه بازی کودکان باید پاکیزه باشد و در طراحی آن ایمنی کودک در نظر گرفته شود.»


نگاهی به ضوابط مهد کودک استاندارد فاصله عمیق مهدکودک های وطنی را از شرایط مطلوب بیشتربه نمایش می گذارد. دلسرد نشوید با اجرای مصوبات دست و پاشکسته مهد کودک سازی در کشور شاید کودکان نسل بعد فرصت بهره گیری از یک محیط مناسب را در زمان حضور والدین خود در محل کار داشته باشند.

برگرفته از سايت معمارها

گزارشی از دخالت دولت در معماری براساس الگوی عفاف

عملكرد وزارت مسكن و شهرسازي در سركوب زنان براي پوشش

وظايف وزارت مسكن و شهرسازي در آئين‌نامه راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به شرح زير است:

1-    تأكيد بر اجراي مقررات ساختماني در جهت استفاده از معماري متناسب با فرهنگ ديني به صورتي كه خانواده‌ها در حريم خانه احساس آزادي عمل و آرامش كنند.(موضوع مصوبه مورخ 14/12/1371 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران)
2-    معرفي نمونه‌هاي موفق ساخت و ساز متناسب با فرهنگ ايراني ـ اسلامي جهت الگوبرداري سازندگان.
3-    رعايت موازين شرعي به لحاظ عدم ديد داشتن ورودي خانه‌ها، درب ورودي خانه‌هاي آپارتماني به گونه‌اي طراحي گردد كه به هنگام باز شدن، محوطه داخلي خانه (اتاق‌هاي نشيمن و هال) در معرض ديد نباشد.
4-    تدوين سياست‌ها و اجراي برنامه‌هاي مناسب در جهت تأمين تسهيلات لازم براي خانه‌دار شدن اقشار جوان و زنان سرپرست خانوار از طريق مسكن اسيتيجاري.
5-    رعايت مصوبات مربوط به تهيه نقشه‌هاي جامع و تفصيلي حدود مربوط به بلند مرتبه‌سازي در هر منطقه با توجه به فرهنگ ديني و حريم خانواده‌ها با هماهنگي سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با نظارت دقيق شهرداري‌ها.
6-    كوشش در جهت تقويت و ترويج شهرسازي و معماري اسلامي به ‌طوري كه ارزش‌هاي اخلاقي و ديني ملاك عمل بوده و همواره در طراحي‌هاي شهري منظور گردد.
7-    تشكيل كميسيون معماري و طراحي شهري به منظور يافتن راهكارهايي جهت رعايت اصول و ارزش‌هاي معماري و شهرسازي ايران (موضوع ماده‌ي 2 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان مصوب 1374)
8-    اختصاص واحد مسكوني به ائمه جماعات و طلاب علوم ديني در مجتمع‌هاي بزرگ مسكوني ـ احداثي اين وزارتخانه ـ به منظور ترويج معارف و فرهنگ اسلامي.
9-    پيشنهاد اصلاح ماده‌ي 8 قانون تملك آپارتمان به شرح ذيل:
در هر ساختمان مشمول مقررات اين قانون در صورتي كه عده‌ي مالكين بيش از سه نفر باشد مجمع عمومي مكلفند مدير يا مديراني از بين خود يا خارج انتخاب نمايند هماهنگي نظم و اداره امور ساختمان به نحوي كه آسايش ساكنين آن تأمين شده و از امور خلاف قانون، اخلاق و شئونات اسلامي جلوگيري به عمل آيد به عهده مدير ساختمان است و گواهي مدير در اين زمينه براي مراجع انتظامي، ضابطين دادگستري و مراجع قضايي معتبر خواهد بود و طرز انتخاب مدير از طرف مالكين، وظايف و تعهدات او و امور مربوط به مدت مديريت و ساير موضوعات مربوطه در آيين‌نامه اين قانون تعيين خواهد شد.

بر طبق قوانين بخش ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي وظيفه تعيين استانداردها، ضوابط و چارچوبهاي فني ساخت و ساز و شهرسازي در كشور را بر عهده داشته و شهرداريها با كمك سازمانهاي نظام مهندسي وظيفه اجرا و نظارت بر عمل به اين ضوابط را بر عهده دارند. اين وزارت همواره يكي از اهداف خود را ارائه الگوي معماري و شهرسازي اسلامي- ايراني دانسته كه اصلي‌ترين مصاديق آن رعايت قواعد شرعي مربوط به اشراف و محرميت است. با همين رويكرد در طرح جامع تحقيقات معماري و شهرسازي، در كنار كودكان، سالخوردگان و معلولان؛ زنان هم به عنوان گروههاي خاص كه نيازمند توجه ويژه هستند در نظر گرفته شده‌اند(1).

در سال 75 رهبر جمهوري اسلامي ايران طي دستوري خواستار رعايت اصول و ارزش هاي اسلامي در طرحهاي شهرسازي و معماري مي‌شود. شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 2/7/75 خود مصوب مي‌كند: «ظرف سال جاري اصول و ضوابط طراحي شهري و همچنين اصول ضوابط معماري ساخت و ساز بناها براساس معيارها و ارزش هاي اسلامي با هدف رشد و اعتلاي طراحي شهري و معماري اسلامي و ايراني تهيه و به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران برسد». حجت الاسلام پورمحمدي وزير سابق كشور هم 18/5/85 در جمع مشاوران امور روحانيت استانداريها مي‌گويد:«سيستم اوپن آشپزخانه‌ها در منازل و اشراف خانه‌ها بر يكديگر باعث شده امنيت رواني خانواده‌ها گرفته شود. متاسفانه هويت فرهنگي ما با ترويج معماري غربي از بين مي‌رود». اما ضوابط ساختمان در سالهاي اخير تغيير چنداني نكرده زيرا ضوابط پيشين براي پوشاندن زنان در حريم عفاف كافي به نظر مي‌رسد. برخي ضوابط از سوي وزارت مسكن و شهرسازي لازم‌الاجرا اعلام شده و شهرداريها صرفا وظيفه نظارت را بر عهده دارند و در برخي موارد نيز شوراهاي شهر يا شهرداريها خود بنا بر مقتضيات شهر تصميم‌گيري مي‌كنند.

به عنوان نمونه در مصوبه 14/2/71 شوراي عالي معماري و شهرسازي كه در آئين‌نامه عفاف و حجاب به اشتباه مصوبه 14/12/71 عنوان شده آمده است «استفاده از يك طبقه اضافي در سطوح تك واحدي به شرطي مجاز است كه ... در طراحي آن حقوق همسايگان ( به لحاظ تامين نور ، آفتاب و عدم اشراف ) محفوظ و دفاع از حقوق مذكور پذيرفته مي شود. ... در سطوح مربوط به مجتمع هاي آپارتماني ... طراحان اين مجموعه ها بايد گزارش امكان سنجي مربوط به تامين نور ، آفتاب و عدم اشراف را به تاييد مراجع صدور پروانه ساختمان برسانند». منظور از مرجع صدور پروانه شهرداري است.

هچنين طبق مصوبه 24/10/69  شوراي عالي معماري و شهرسازي، در شهرهائي كه طبق سرشماري سال 65 جمعيت‌آنها بالاي 200 هزار نفر مي‌باشد در طرح تفصيلي شهر بايد «ضوابط مربوط به فاصله ساختمانها از معبر مجاور اضلاع زمين به منظور تامين تهويه , نور و آفتاب كافي بر حسب شرايط اقليمي و جلوگيري از اشراف» اصلاح گردد كه مسئوليت اصلاح و تدوين طرح تفصيلي با شهرداري است. چنين مصوباتي عملا اين امكان را به شهرداريها مي‌دهد كه بر اساس سليقه سياسي- مذهبي، شرايط روز و تغيير مديران ضوابط ساخت و ساز را تغيير دهند.

كميسيونهاي معماري و طراحي شهري هم كه در بند هفتم آئين نامه ذكر شده، از مدتها پيش در اغلب شهرها فعال بوده كه يكي از وظايف آنها «رعايت اصول و ارزشهاي معماري و شهرسازي اسلامي ـ ايراني (بومي)» عنوان شده است(2) از آنجا كه اين كميسيونها در هر شهر (در شهرهاي بزرگ، هر منطقه) مستقل هستند عملا مشخص نيست كه تفسير هر كميسيون از اصول شهرسازي و معماري اسلامي چه بوده و چه محدوديتهايي را در آن شهر اعمال مي‌كند. بندهاي دوم و ششم وظايف وزارت مسكن در آئين‌نامه حجاب نيز در چارچوب وظايف همين كميسيون قرار دارد.

طبق ماده 8 قانون تملك آپارتمان با شماره روزنامه رسمي 6761 - 18/2/1347 در « هر ساختمان مشمول مقررات اين قانون در صورتيكه عده مالكين بيش از سه نفر باشد مجمع عمومي مكلفند مدير يا مديراني از بين خود يا خارج انتخاب نمايند. طرز انتخاب مدير از طرف مالكين و وظائف و تعهدات مدير و امور مربوط به مدت مديريت و ساير موضوعات مربوطه در آيين نامه اين قانون تعيين خواهد شد.» اما بر اساس پيشنهاد شوراي فرهنگ عمومي «هماهنگي نظم و اداره امور ساختمان به نحوي كه آسايش ساكنين آن تأمين شده و از امور خلاف قانون، اخلاق و شئونات اسلامي جلوگيري به عمل آيد» به عهده مدير ساختمان گذاشته شده است. به عبارت ديگر يكي از ساكنين كه وظيفه مديريت ساختمان را پذيرفته مسئول كنترل شئونات اسلامي و ضابط اخلاق در ساختمان خواهد بود. طبعا اگر كسي در ساختمان به گونه‌اي رفتار كند كه با سليقه سياسي يا ارزشهاي اخلاقي حكومت تفاوت داشته باشد مسئوليت آن با مدير ساختمان بوده و او به نمايندگي از حكومت موظف است مراقب و پاسدار شيوه‌اي باشد كه حكومت براي زندگي شهروندان حتي در چارديواري خانه تعيين مي‌كند. براي اينكه اين مدير ساختمان (در اصل نماينده حكومت) داراي ابزار اعمال قدرت هم باشد معين گرديده «گواهي مدير در اين زمينه براي مراجع انتظامي، ضابطين دادگستري و مراجع قضايي معتبر خواهد بود» به عبارت ديگر نظرات فردي مدير ساختمان مي‌تواند منشا صدور حكم قضائي گردد.

پانوشت ها:

(1)  http://shahrsazi-mhud.ir
 (2) http://shahrsazi-mhud.ir/About/About03_4.htm

روانشناسی معماری

                       روانشناسی معماری

  

 

سخن گفتن از جامعه شناسي و روانشناسي هنر با توجه به گستردگي مضامين موجود در اين حوزه ها و همچنين ميان رشته اي بودن آنها، كاري آسان نيست. در اين نوشتار مهمترين نكاتي كه در اين دو گستره معرفتي بسط مي يابند، به بحث گذاشته مي شوند ...

متن کامل در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها، مقررات جدی گرفته نمی شود

                                         

اشاره: رشد فکری و دوراندیشی افراد جامعه ایرانی به گونه ای است که با تجزیه و تحلیل های علمی و منطقی و با دانایی محوری در کوتاه ترین زمان، با نگرش اسلامی ایرانی نسبت به آن چه را که باید طراحی و مدیریت کند، برنامه ریزی استراتژیک می کند. هوش ایرانی سرآمد است و دلیل آن باورهای مذهبی است که سرچشمه آن از قرآن و عترت در دل هر ایرانی نقش بسته است.هدف از طرح این بینش راهبردی، توجه به مدیریت انرژی و هر مدیریتی است که در لحظه به لحظه زندگی برای انسان حادث می شود، خواهد بود.از نظر شرعی برای ما مسلم است که اسراف حرام است و به هدر دادن سرمایه های ملی گناهی نابخشودنی است. لذا طرح بهینه سازی انرژی که متولیان آن مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری است مطرح شده است.همه می دانند که بالاترین میزان سهم انرژی در بین بخش ها به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد و حدود ۴۰ درصد از کل انرژی در این بخش مصرف می شود. در نتیجه بهینه سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان و مسکن بسیار منطقی و حیاتی خواهد بود. آنچه مسلم است به علت ارزان بودن انرژی در حال حاضر و پایین بودن نسبی سهم هزینه های انرژی به سایر هزینه ها در سبد هزینه خانوار، تاکنون در خصوص چگونگی مصرف انرژی در ساختمان و راه های کاهش مصرف آن اقدام اساسی و همه جانبه صورت نگرفته و مصرف بی رویه این نعمات الهی، ما را دچار اسراف کرده است. ضمن این که زیان اقتصادی آن با هدفمند ساختن یارانه به شدت ما را متوجه این مهم خواهد ساخت. به خطر انداختن محیط زیست، نسل آینده را از این موهبت بی نصیب خواهد ساخت. لذا برنامه ریزی استراتژیک برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است.بر کسی پوشیده نیست که انرژی عامل تعیین کننده ای در معادلات سیاسی و اقتصادی کشورها در سطح بین الملل است.در سال ۸۸ که از سوی مقام معظم رهبری سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شده است گروه گزارش خراسان رضوی قصد دارد در گزارش هایی به بررسی ابعاد و راه کارهای مرتبط با اصلاح الگوی مصرف در تمام بخش های مرتبط با زندگی روزمره هم استانی ها بپردازد. این گزارش به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و طرح بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در ساختمان ها اختصاص دارد.

متن کامل در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته