دریغ نکنین ...
در مورد این تصویر هر چی به ذهنتون می رسه ... این تصویر چند سال پیش نگاه منو نسبت به معماری و زیباییهاش عوض کرد ...... خیلی دوست دارم نظر شما رو هم بدونم ...
دریغ نکنین ...
در مورد این تصویر هر چی به ذهنتون می رسه ... این تصویر چند سال پیش نگاه منو نسبت به معماری و زیباییهاش عوض کرد ...... خیلی دوست دارم نظر شما رو هم بدونم ...
دریغ نکنین ...

بهينهسازي مصرف انرژي در ساختمان را ميتوان در پنج گروه تعريف كرد:
1- شهرسازي و طراحي شهري
2- معماري
3- عناصر و اجزاي ساختماني
4- سيستمهاي تاسيساتي (مكانيكال و الكتريكال)
5- اجرا
1- شهرسازي و طراحي شهري:
با طراحي مناسب بافت شهري تعيين نحوه استقرار مناسب ابنيه در زمين و نيز تهيه ضوابط ارتفاعي و حجمي مناسب، انطباق حجمي بناها را با شرايط اقليمي تامين نمود.
2- طراحي معماري:
طراحي معماري با لحاظ نورگيري ـ ابعاد بازشوها ـ جهت ساختمان ـ استقرار فضاها با توجه به جهت تابش خورشيد و ساير شرايط اقليمي بخشي از اهداف بهينهسازي مصرف انرژي در ساختمان را تامين ميكند. اين طراحي ميتواند در ساخت و ساز سنتي يا صنعتي يكسان انجام گيرد.
3- عناصر و اجزاي ساختمان
از آنجائيكه كنترل تاثير شرايط محيطي بر فضاهاي داخلي از طريق عناصر جداكننده اين دو، صورت ميگيرد، لذا نقش عناصر و اجزاي ساختماني جدا كننده شامل ديوارها ـ پنجره ـ در ـ سقف ـ كف و نحوه تركيب و تلفيق آنها با يكديگر تعيين كننده ميزان مطلوب عبور حرارت و صدا ميباشد. عناصر و اجزاي ساختماني مزبور ميبايد داراي مشخصات فني استاندارد بوده و اجرا و نصب آنها نيز تابع ضوابط اعلام شده از سوي توليدكنندگان باشد.
شايد نقش صنعتيسازي توليد ساختمان در اين بخش بيشتر از ساير بخشها ديده شود. زيرا با قانونمند كردن رعايت ضوابط و استانداردهاي معمول در توليد و اجراي عناصر مزبور و ملزم نمودن طراحان و سازندگان در استفاده از مصالح داراي تاييديههاي لازم از مراجع ذيربط ميتوان به بخشي از اهداف صنعتيسازي ساختمان مبنيبر ارتقاء كيفيت ساخت و بهينهسازي مصرف انرژي دست يافت. بديهي است در صورت رعايت مدولاسيون در توليد اين محصولات، امكان استفاده از آنها در روشهاي طراحي و توليد صنعتي ساختمان افزايش مييابد.
4- سيستمهاي تاسيساتي ـ مكانيكال ـ الكتريكال:
امروزه با پيشرفت فناوري در همه عرصهها، طراحي و ساخت سيستمهاي تاسيساتي، مكانيكي و الكتريكي مورد استفاده در ساختمانسازي نيز با پيشرفتهاي قابل توجهي همراه بوده است. افزايش راندمان ماشينها و سيستمهاي تاسيساتي، كاهش مصرف انرژيزا در مقايسه با سيستمهاي قديميتر به همراه داشته است. كاهش ابعاد، سهولت تعمير و نگهداري از ديگر مشخصات استفاده از سيستمهاي پيشرفته امروزي است.
با هوشمندسازي ساختمانها، امكان كنترل بر مجموعه سيستمهاي تاسيساتي و بهرهبرداري تهيه از آنها با توجه به تغيير شرايط جوي در طي روز و سال، امكانپذير گشته است. از كليه امكانات مزبور در حال حاضر در ساختمانهاي با اجراي سنتي و صنعتي ميتوان استفاده كرد. بديهي است در يك سيستم ساخت صنعتي، توقع و انتظار اين است كه از سيستمهاي پيشرفته و نوين تاسيساتي نيز استفاده گردد در حاليكه هزينه سرمايهگذاري اوليه زياد اين سيستمها ميتواند منجر به افزايش قيمت تمام شده ساختمانها شود.
5- اجرا:
بديهي است انجام نظارت و كنترل بر نحوه اجراي ساختمان، ضامن تامين اهداف كمي و كيفي طراحان ميباشد. در سيستم اجرايي صنعتي ساختمان، كنترل اجراي ساختمان به نحو بسيار مطلوبتري انجام ميگيرد و از اين رو در صورت رعايت 4 بند اوليه ذكر شده، در سيستم صنعتيسازي ساختمان، ميتوان تحقق اجراي مناسب را نيز انتظار داشت.
در سطح کشور مهندسانی به عنوان مهندسین ناظر شهرداری بر روند ساخت و ساز در سطح کشور مشغول به کار هستند . متاسفانه اغلب مالکین و مهندسین به انچه که وظیفه مهندسین ناظر و تعهد اوست مطلع نبوده و این موجب مشکلاتی می گردد . در این زمینه دستورالعمل کاملی را از شهر داری منطقه دوازده تهران برای استفاده مالکان و مجریان ساختمانی انتخاب نموده ام که شاید در رفع این گونه مشکلات موثر باشد.
... ادامه مطلب ...




وظايف وزارت مسكن و شهرسازي در آئيننامه راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به شرح زير است:
1- تأكيد بر اجراي مقررات ساختماني در جهت استفاده از معماري متناسب با فرهنگ ديني به صورتي كه خانوادهها در حريم خانه احساس آزادي عمل و آرامش كنند.(موضوع مصوبه مورخ 14/12/1371 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران)
2- معرفي نمونههاي موفق ساخت و ساز متناسب با فرهنگ ايراني ـ اسلامي جهت الگوبرداري سازندگان.
3- رعايت موازين شرعي به لحاظ عدم ديد داشتن ورودي خانهها، درب ورودي خانههاي آپارتماني به گونهاي طراحي گردد كه به هنگام باز شدن، محوطه داخلي خانه (اتاقهاي نشيمن و هال) در معرض ديد نباشد.
4- تدوين سياستها و اجراي برنامههاي مناسب در جهت تأمين تسهيلات لازم براي خانهدار شدن اقشار جوان و زنان سرپرست خانوار از طريق مسكن اسيتيجاري.
5- رعايت مصوبات مربوط به تهيه نقشههاي جامع و تفصيلي حدود مربوط به بلند مرتبهسازي در هر منطقه با توجه به فرهنگ ديني و حريم خانوادهها با هماهنگي سازمانها و نهادهاي مرتبط با نظارت دقيق شهرداريها.
6- كوشش در جهت تقويت و ترويج شهرسازي و معماري اسلامي به طوري كه ارزشهاي اخلاقي و ديني ملاك عمل بوده و همواره در طراحيهاي شهري منظور گردد.
7- تشكيل كميسيون معماري و طراحي شهري به منظور يافتن راهكارهايي جهت رعايت اصول و ارزشهاي معماري و شهرسازي ايران (موضوع مادهي 2 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان مصوب 1374)
8- اختصاص واحد مسكوني به ائمه جماعات و طلاب علوم ديني در مجتمعهاي بزرگ مسكوني ـ احداثي اين وزارتخانه ـ به منظور ترويج معارف و فرهنگ اسلامي.
9- پيشنهاد اصلاح مادهي 8 قانون تملك آپارتمان به شرح ذيل:
در هر ساختمان مشمول مقررات اين قانون در صورتي كه عدهي مالكين بيش از سه نفر باشد مجمع عمومي مكلفند مدير يا مديراني از بين خود يا خارج انتخاب نمايند هماهنگي نظم و اداره امور ساختمان به نحوي كه آسايش ساكنين آن تأمين شده و از امور خلاف قانون، اخلاق و شئونات اسلامي جلوگيري به عمل آيد به عهده مدير ساختمان است و گواهي مدير در اين زمينه براي مراجع انتظامي، ضابطين دادگستري و مراجع قضايي معتبر خواهد بود و طرز انتخاب مدير از طرف مالكين، وظايف و تعهدات او و امور مربوط به مدت مديريت و ساير موضوعات مربوطه در آييننامه اين قانون تعيين خواهد شد.
بر طبق قوانين بخش ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي وظيفه تعيين استانداردها، ضوابط و چارچوبهاي فني ساخت و ساز و شهرسازي در كشور را بر عهده داشته و شهرداريها با كمك سازمانهاي نظام مهندسي وظيفه اجرا و نظارت بر عمل به اين ضوابط را بر عهده دارند. اين وزارت همواره يكي از اهداف خود را ارائه الگوي معماري و شهرسازي اسلامي- ايراني دانسته كه اصليترين مصاديق آن رعايت قواعد شرعي مربوط به اشراف و محرميت است. با همين رويكرد در طرح جامع تحقيقات معماري و شهرسازي، در كنار كودكان، سالخوردگان و معلولان؛ زنان هم به عنوان گروههاي خاص كه نيازمند توجه ويژه هستند در نظر گرفته شدهاند(1).
در سال 75 رهبر جمهوري اسلامي ايران طي دستوري خواستار رعايت اصول و ارزش هاي اسلامي در طرحهاي شهرسازي و معماري ميشود. شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 2/7/75 خود مصوب ميكند: «ظرف سال جاري اصول و ضوابط طراحي شهري و همچنين اصول ضوابط معماري ساخت و ساز بناها براساس معيارها و ارزش هاي اسلامي با هدف رشد و اعتلاي طراحي شهري و معماري اسلامي و ايراني تهيه و به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران برسد». حجت الاسلام پورمحمدي وزير سابق كشور هم 18/5/85 در جمع مشاوران امور روحانيت استانداريها ميگويد:«سيستم اوپن آشپزخانهها در منازل و اشراف خانهها بر يكديگر باعث شده امنيت رواني خانوادهها گرفته شود. متاسفانه هويت فرهنگي ما با ترويج معماري غربي از بين ميرود». اما ضوابط ساختمان در سالهاي اخير تغيير چنداني نكرده زيرا ضوابط پيشين براي پوشاندن زنان در حريم عفاف كافي به نظر ميرسد. برخي ضوابط از سوي وزارت مسكن و شهرسازي لازمالاجرا اعلام شده و شهرداريها صرفا وظيفه نظارت را بر عهده دارند و در برخي موارد نيز شوراهاي شهر يا شهرداريها خود بنا بر مقتضيات شهر تصميمگيري ميكنند.
به عنوان نمونه در مصوبه 14/2/71 شوراي عالي معماري و شهرسازي كه در آئيننامه عفاف و حجاب به اشتباه مصوبه 14/12/71 عنوان شده آمده است «استفاده از يك طبقه اضافي در سطوح تك واحدي به شرطي مجاز است كه ... در طراحي آن حقوق همسايگان ( به لحاظ تامين نور ، آفتاب و عدم اشراف ) محفوظ و دفاع از حقوق مذكور پذيرفته مي شود. ... در سطوح مربوط به مجتمع هاي آپارتماني ... طراحان اين مجموعه ها بايد گزارش امكان سنجي مربوط به تامين نور ، آفتاب و عدم اشراف را به تاييد مراجع صدور پروانه ساختمان برسانند». منظور از مرجع صدور پروانه شهرداري است.
هچنين طبق مصوبه 24/10/69 شوراي عالي معماري و شهرسازي، در شهرهائي كه طبق سرشماري سال 65 جمعيتآنها بالاي 200 هزار نفر ميباشد در طرح تفصيلي شهر بايد «ضوابط مربوط به فاصله ساختمانها از معبر مجاور اضلاع زمين به منظور تامين تهويه , نور و آفتاب كافي بر حسب شرايط اقليمي و جلوگيري از اشراف» اصلاح گردد كه مسئوليت اصلاح و تدوين طرح تفصيلي با شهرداري است. چنين مصوباتي عملا اين امكان را به شهرداريها ميدهد كه بر اساس سليقه سياسي- مذهبي، شرايط روز و تغيير مديران ضوابط ساخت و ساز را تغيير دهند.
كميسيونهاي معماري و طراحي شهري هم كه در بند هفتم آئين نامه ذكر شده، از مدتها پيش در اغلب شهرها فعال بوده كه يكي از وظايف آنها «رعايت اصول و ارزشهاي معماري و شهرسازي اسلامي ـ ايراني (بومي)» عنوان شده است(2) از آنجا كه اين كميسيونها در هر شهر (در شهرهاي بزرگ، هر منطقه) مستقل هستند عملا مشخص نيست كه تفسير هر كميسيون از اصول شهرسازي و معماري اسلامي چه بوده و چه محدوديتهايي را در آن شهر اعمال ميكند. بندهاي دوم و ششم وظايف وزارت مسكن در آئيننامه حجاب نيز در چارچوب وظايف همين كميسيون قرار دارد.
طبق ماده 8 قانون تملك آپارتمان با شماره روزنامه رسمي 6761 - 18/2/1347 در « هر ساختمان مشمول مقررات اين قانون در صورتيكه عده مالكين بيش از سه نفر باشد مجمع عمومي مكلفند مدير يا مديراني از بين خود يا خارج انتخاب نمايند. طرز انتخاب مدير از طرف مالكين و وظائف و تعهدات مدير و امور مربوط به مدت مديريت و ساير موضوعات مربوطه در آيين نامه اين قانون تعيين خواهد شد.» اما بر اساس پيشنهاد شوراي فرهنگ عمومي «هماهنگي نظم و اداره امور ساختمان به نحوي كه آسايش ساكنين آن تأمين شده و از امور خلاف قانون، اخلاق و شئونات اسلامي جلوگيري به عمل آيد» به عهده مدير ساختمان گذاشته شده است. به عبارت ديگر يكي از ساكنين كه وظيفه مديريت ساختمان را پذيرفته مسئول كنترل شئونات اسلامي و ضابط اخلاق در ساختمان خواهد بود. طبعا اگر كسي در ساختمان به گونهاي رفتار كند كه با سليقه سياسي يا ارزشهاي اخلاقي حكومت تفاوت داشته باشد مسئوليت آن با مدير ساختمان بوده و او به نمايندگي از حكومت موظف است مراقب و پاسدار شيوهاي باشد كه حكومت براي زندگي شهروندان حتي در چارديواري خانه تعيين ميكند. براي اينكه اين مدير ساختمان (در اصل نماينده حكومت) داراي ابزار اعمال قدرت هم باشد معين گرديده «گواهي مدير در اين زمينه براي مراجع انتظامي، ضابطين دادگستري و مراجع قضايي معتبر خواهد بود» به عبارت ديگر نظرات فردي مدير ساختمان ميتواند منشا صدور حكم قضائي گردد.
پانوشت ها:
(1) http://shahrsazi-mhud.ir
(2) http://shahrsazi-mhud.ir/About/About03_4.htm
![]()
سخن گفتن از جامعه شناسي و روانشناسي هنر با توجه به گستردگي مضامين موجود در اين حوزه ها و همچنين ميان رشته اي بودن آنها، كاري آسان نيست. در اين نوشتار مهمترين نكاتي كه در اين دو گستره معرفتي بسط مي يابند، به بحث گذاشته مي شوند ...
متن کامل در ادامه مطلب ...

اشاره: رشد فکری و دوراندیشی افراد جامعه ایرانی به گونه ای است که با تجزیه و تحلیل های علمی و منطقی و با دانایی محوری در کوتاه ترین زمان، با نگرش اسلامی ایرانی نسبت به آن چه را که باید طراحی و مدیریت کند، برنامه ریزی استراتژیک می کند. هوش ایرانی سرآمد است و دلیل آن باورهای مذهبی است که سرچشمه آن از قرآن و عترت در دل هر ایرانی نقش بسته است.هدف از طرح این بینش راهبردی، توجه به مدیریت انرژی و هر مدیریتی است که در لحظه به لحظه زندگی برای انسان حادث می شود، خواهد بود.از نظر شرعی برای ما مسلم است که اسراف حرام است و به هدر دادن سرمایه های ملی گناهی نابخشودنی است. لذا طرح بهینه سازی انرژی که متولیان آن مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری است مطرح شده است.همه می دانند که بالاترین میزان سهم انرژی در بین بخش ها به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد و حدود ۴۰ درصد از کل انرژی در این بخش مصرف می شود. در نتیجه بهینه سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان و مسکن بسیار منطقی و حیاتی خواهد بود. آنچه مسلم است به علت ارزان بودن انرژی در حال حاضر و پایین بودن نسبی سهم هزینه های انرژی به سایر هزینه ها در سبد هزینه خانوار، تاکنون در خصوص چگونگی مصرف انرژی در ساختمان و راه های کاهش مصرف آن اقدام اساسی و همه جانبه صورت نگرفته و مصرف بی رویه این نعمات الهی، ما را دچار اسراف کرده است. ضمن این که زیان اقتصادی آن با هدفمند ساختن یارانه به شدت ما را متوجه این مهم خواهد ساخت. به خطر انداختن محیط زیست، نسل آینده را از این موهبت بی نصیب خواهد ساخت. لذا برنامه ریزی استراتژیک برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است.بر کسی پوشیده نیست که انرژی عامل تعیین کننده ای در معادلات سیاسی و اقتصادی کشورها در سطح بین الملل است.در سال ۸۸ که از سوی مقام معظم رهبری سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شده است گروه گزارش خراسان رضوی قصد دارد در گزارش هایی به بررسی ابعاد و راه کارهای مرتبط با اصلاح الگوی مصرف در تمام بخش های مرتبط با زندگی روزمره هم استانی ها بپردازد. این گزارش به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و طرح بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در ساختمان ها اختصاص دارد.
متن کامل در ادامه مطلب ...